ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑΤΑ




ΕΚΘΕΣΗ 2012

ΕΥΘΑΝΑΣΙΑ
 

ΟΡΙΣΜΟΣ

Η αρχική σημασία της λέξης είναι ο καλός, ωραίος, ένδοξος θάνα­τος (< ευ + θάνατος). Mε τον όρο Ευθανασία σήμερα εννοούμε την πρόκληση ανώδυνου θανάτου ή την επίσπευση του θανάτου με στόχο τη συντόμευση της αγωνίας ετοιμοθάνατου ή πάσχοντος α­πό ανίατη και οδυνηρή ασθένεια.

Η ΕΥΘΑΝΑΣΙΑ ΣΗΜΕΡΑ

Το θέμα της ευθανασίας είναι επίκαιρο στις μέρες μας καθώς παρά το γεγονός ότι δεν έχει θεσμοθετηθεί επίσημα η νομιμοποίηση της υπάρχουν μεμονωμένες περιπτώ­σεις εφαρμογής της από γιατρούς. Έντονες αντιδράσεις ακόμη έχει προκαλέσει η ί­δρυση εταιρείας σε ευρωπαϊκή χώρα με σκοπό, μετά από υπογραφή συμβολαίων, την παροχή φαρμάκων και γενικότερα βοήθειας σε ασθενείς που επιθυμούν την επίσπευ­ση του θανάτου τους.

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΥΘΑΝΑΣΙΑΣ

Ä Η ζωή έχει αναγορευθεί σε έννομο αγαθό από την κρατική εξουσία => το έννομο αγαθό της κρατικής εξουσίας προηγείται του έννομου αγαθού της ζωής => η κρατι­κή εξουσία έχει νομικά το δικαίωμα της νομιμοποίησης της ευθανασίας.

Ä Οι μεταφυσικοί προβληματισμοί σχετικά με την αφαίρεση της ζωής δεν πρέπει να ενδιαφέρουν και να επηρεάζουν τις αποφάσεις του κράτους.

Ä Η ευθανασία δεν εναντιώνεται στην υποχρέωση των γιατρών να προστατεύουν την ανθρώπινη ζωή, αφού η απώλεια της είναι απόλυτα σίγουρη και το μόνο που κάνει η ευθανασία είναι να λυτρώνει τον ασθενή από τους πόνους και την ταλαιπωρία.

Ä Η ευθανασία δεν μπορεί να ταυτιστεί με την ανθρωποκτονία αφού γίνεται με τη σύμφωνη γνώμη και συγκατάθεση του πάσχοντος.

Ä Η πιθανότητα να γίνει κακή χρήση της ευθανασίας με στόχο την οικονομική εκμε­τάλλευση των ασθενών από τους συγγενείς τους δεν πρέπει να εμποδίσει τη νομι­μοποίηση της, καθόσον σε κάθε νομοθεσία ενυπάρχει ο κίνδυνος κακής χρήσης. Αυτό που πρέπει να γίνει είναι να προβλεφθούν και να αποτραπούν νομοθετικά οι τέτοιου είδους περιπτώσεις.

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΥΘΑΝΑΣΙΑΣ

Ä Η νομιμοποίηση της ευθανασίας ισοδυναμεί με καταπάτηση του δικαιώματος της ζωής. Κανείς δεν πρέπει σε ένα έννομο κράτος να έχει το δικαίωμα να αφαιρεί τη ζωή άλλου ανθρώπου στηριζόμενος σε κάποιο νόμο.

Ä Από τη στιγμή που ένας γιατρός δεν μπορεί να επαναφέρει στη ζωή έναν ασθενή ή να δημιουργήσει εκ του μηδενός νέα ζωή, δεν έχει κανένα δικαίωμα στην αφαίρεση της.

Ä Πολλοί ασθενείς ευρισκόμενοι σε χρόνια κωματώδη κατάσταση ή πάσχοντες από επώδυνες και ανίατες ασθένειες, για τους οποίους η επιστήμη είχε αποφανθεί ότι δεν έχουν καμία ελπίδα, τελικά επιβίωσαν =>Πάντοτε στις ανθρώπινες εκτιμήσεις υπάρχει πιθανότητα ανθρώπινου λάθους => Δεν επιτρέπεται να διακινδυνεύουμε σε περιπτώσεις που το ανθρώπινο λάθος μπορεί να οδηγήσει σε μια μη αναστρέψιμη από τον άνθρωπο κατάσταση.

Ä Η ευθανασία αντίκειται στην υποχρέωση των γιατρών να προστατεύουν την ανθρώπινη ζωή εφόσον ποτέ δεν μπορούν να εγγυηθούν με απόλυτη βεβαιότητα αν και πότε θα επέλθει ο θάνατος ενός ασθενούς.

Ä Ένας ασθενής αν πραγματικά το επιθυμεί μπορεί να αφαιρέσει μόνος του τη ζωή του. Η νομιμοποίηση της ευθανασίας εκχωρεί το δικαίωμα να διενεργηθεί μια πράξη ανθρωποκτονίας και από άλλους εκτός του πάσχοντος ανθρώπους => άρα ε­νέχει τον κίνδυνο της νομιμοποίησης μιας ανθρωποκτονίας για κληρονομικούς, οι­κονομικούς ή άλλους λόγους.

Ä Σύμφωνα με τη χριστιανική θρησκεία κανείς δεν έχει δικαίωμα να αφαιρεί ανθρώ­πινη ζωή, ούτε ο ίδιος ο ασθενής. Τόσο η ανθρωποκτονία όσο και η αυτοκτονία θε­ωρούνται θανάσιμα αμαρτήματα από το χριστιανισμό => Η ευθανασία δεν είναι αποδεκτή από τη χριστιανική θρησκεία.


ΘΕΜΑ ΓΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Σκεφτείτε ένα γεγονός που δίχασε την κοινή γνώμη, π.χ, την επιβολή της ευθανασίας από έναν Αμερικανό γιατρό, και γράψτε ένα άρθρο για το μαθητικό περιοδικό. Στο άρθρο σας να παρουσιάσετε όχι μόνο τα επιχειρήματα με τα οποία υ­ποστηρίζετε τη δική σας θέση, αλλά και τα επιχειρήματα της αντίθετης πλευράς, προ­σπαθώντας να τα ανασκευάσετε».